Benieuwd naar learning verhalen?

Innovaties in learning - interview met Kim van der Esch

Interviews
18 April 2018

Het learning landschap verandert razendsnel. Wie zijn de belangrijke spelers? Wat zijn de laatste innovaties? Welke trends zijn er te zien? Sanne de Kemp, business unit manager bij 227 Learning, interviewt Kim van der Esch, oprichter van Mr. Chadd, een digitale huiswerkhulp. Kim was genomineerd voor de 227 Learning Innovation Award 2018. “Uit onderzoek blijkt dat online huiswerkhulp de schoolprestaties van 86% van de scholieren in de eerste maand verhoogt.”
 

Mr. Chadd, Kim van der Esch

 

Sanne de Kemp (SDK): Hoe is het idee voor Mr. Chadd ontstaan?

Kim van der Esch (KVDE): “Ik ben onderwijskundige en zie dat het onderwijs zich langzaam aanpast aan de belevingswereld en behoeftes van de hedendaagse scholier. Tegenwoordig is alles on demand voorhanden, maar nog niet de juiste educatieve hulp. Ik en mijn compagnon, Jan Kuipers, zijn daarom in gesprek gegaan met 2000 middelbare scholieren. Samen met hen zijn wij tot deze app gekomen. Dit is de basis geweest voor het succes van onze dienst.”

SDK: Welk probleem van klanten lossen jullie op?

KVDE: “Mr. Chadd biedt als eerste ter wereld een online leerplatform en een app waar scholieren van alle leerniveaus direct uitleg ontvangen over hun studievragen. Binnen tien seconden zijn zij verbonden met een gescreende, universitair geschoolde coach. Deze tutoren geven stapsgewijze uitleg die na afloop wordt opgeslagen in een persoonlijk archief. Opgedane kennis gaat zo nooit verloren. De app sluit aan op iedere leermethode, doordat scholieren foto's mee kunnen sturen uit hun boek.

Van de hulp van Mr. Chadd kan zowel thuis als in de klas gebruik gemaakt worden. Iedere leerkracht zal zich in de situatie herkennen waarbij zes vingers de lucht in gaan en hij maar één leerling tegelijkertijd kan helpen. Hierdoor is het vaak snel gedaan met de rust in de klas, waardoor veel leerkrachten minder plezier ervaren in hun werk. Het doel van Mr. Chadd is om de leerling binnen 10 seconden te kunnen helpen, waardoor de intrinsieke motivatie om te leren wordt vastgehouden en de rust in de klas bewaard blijft.”

SDK: Wat wil je bereiken? Hoe gaat Mr. Chadd klanten helpen c.q. versterken, of misschien wel veranderen?

KVDE: “Mr. Chadd was in eerste instantie een app die hulp biedt bij iedere huiswerkvraag. Vanuit onze gebruikers kregen wij de vraag om onze openingstijden te verruimen. Dit hebben wij gedaan. We zijn nu ook in de klas te gebruiken of tijdens een tussenuur. Mr. Chadd fungeert nu als een digitale onderwijsassistent. We willen groeien. zodat wij het leerproces in alle Nederlandse klaslokalen kunnen optimaliseren. Ook willen we verdere Europese expansie. Binnen drie jaar willen we actief zijn in vijf Europese landen. De eerste stappen richting Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk zijn inmiddels gezet.

SDK: Wat is jullie competitieve voordeel? Of jullie USP? Wat doen jullie anders dan anderen?

KVDE: “Wij zijn er altijd en overal en op een manier die dicht staat bij de belevingswereld van de scholier van vandaag, namelijk on demand en via een app. Tegenwoordig is alles snel voorhanden, behalve adaptieve educatie (onderwijs waar de leerling op dat moment behoefte aan heeft, SDK). Uiteraard is er internet, maar hoe weet je of je over de juiste informatie beschikt en vind je wat je zoekt binnen de 10 seconden die onze aandachtspanne tegenwoordig beslaat? Dat weet je wel met Mr. Chadd.

De vragen die onze scholieren stellen worden opgeslagen in een database. Elke vraag is gekoppeld aan een kerndoel of eindterm en aan het profiel van een betreffende leerling. Zo weten wij precies op welke school zij zitten, welk leerniveau zij hebben en van welke methodes zij gebruik maken. Dit levert een hoop learning analytics op. Met deze gegevens kunnen wij het leerproces van de leerlingen verbeteren.”

SDK: "If you really look closely, most overnight successes took a long time" zei Steve Jobs ooit. Op welk succes uit je carrière ben je (het meest) trots?

KVDE: “Naast mijn nominatie voor de 227 Learning Innovator Award, is Mr. Chadd in 2017 verkozen tot 1 van de 50 meest veelbelovende startups van Europa. Ik mocht ons verhaal vertellen in The Hemicyle van het Europees Parlement en ben naar Londen gevlogen om meer over mijn bedrijf te vertellen bij The Founders Factory.

Mr. Chadd is nu actief in Nederland en Vlaanderen. Onze applicatie brengt vraag en aanbod bij elkaar en is alleen afhankelijk van de taal die scholieren spreken in een bepaald land. Europese expansie ligt dus binnen handbereik. Ik zie deze verkiezing en mijn pitch in het Europees Parlement als startpunt voor uitbreiding naar andere Europese landen. Inmiddels helpt Mr. Chadd meer dan 138.000 scholieren in Nederland en Vlaanderen. Dit zijn voornamelijk leerlingen uit het voortgezet onderwijs, maar ook basisschoolleerlingen en mbo- en hbo-studenten maken gebruik van onze dienst. Wij horen regelmatig van hen, hun ouders en docenten dat hun prestaties en motivatie omhoog gaan door het gebruik van Mr. Chadd. Dat de motivatie wordt verhoogd, hangt samen met het feit dat scholieren binnen 10 seconden de hulp krijgen die zij nodig hebben.”

SDK: Voor welke business uitdaging sta je? Of welke uitdaging heb je?

KVDE: “Door de digitalisering van content kunnen wij hiaten in methodes of in doceren direct constateren en doorgeven, zodat dit direct verbeterd kan worden. Op deze wijze ontstaat er een educatieve kringloop. Daarnaast gebruiken wij deze data om er zelf van te leren. Momenteel zijn wij een lerende tool aan het bouwen door middel van machine learning en artifical intelligence.”

 

Profiel Kim van der Esch

Kim van der Esch is gedragswetenschapper en studeerde, na de pabo (lerarenopleiding basisonderwijs), onderwijskunde in Groningen en raakte al snel bekend met de kracht van digitale hulpmiddelen die aansluiten op de belevingswereld van kinderen. In 2014 ontstond het idee voor een online huiswerkhulp tijdens een onschuldige brainstormsessie.

Kim van der Esch